Shoot her! Shoooot her!

Jag hittade en liten krönika som jag har skrivit för jag vet inte hur många år sedan. Den är rätt rolig, så den hamnar här nu:

Det viktiga lärandet



Vi har alla olika inställning till skolan och dess inlärningsmetoder. Själv är jag positivt inställd då jag har insett att det faktiskt är viktiga saker vi lär oss. För att klara oss bra i livet så behöver vi den kunskap som skolan har att erbjuda.


När jag säger att vi lär oss viktiga saker så menar jag självklart inte vilket år Carl XII dog eller hur många äpplen Sigurd har när han sålt fem stycken på Ebay. Nej, när jag talar om viktig inlärning så syftar jag på konsten att se ut som att man arbetar när man inte gör det och förmågan att ha trevligt när man undviker att göra tråkiga uppgifter.


Att detta är skolans egentliga syfte och att alla onödig kunskap om grundämnen och adverb bara är ett sätt att få igång ungdomars kreativitet dock inte känt för alla. Det finns de som, tro det eller ej, faktiskt går i skolan för att få bra betyg. Ja, det är skrattretande men när jag ser dessa arma stackare göra något så onödigt som att plugga till ett prov så vill jag inte göra annat än att hjälpa dessa oupplysta stackare. Det är därför jag skriver den här texten. För att informera om skolans egentliga syfte, nämligen att få oss ungdomar att tänka själva och att få vår kreativitet att hitta nya vägar runt problem.


Så hör upp nu alla som gjort senaste läxan för ni kanske får ett MVG i matte, men vad betyder det om man har IG i livskunskap och det är tveksamt om man klarar Rolig Inlärning, 50 poäng? Missförstå mig inte när jag säger att ni inte ska vara produktiva. Det jag menar är att det ska vara roligt att arbeta och är inte arbetet roligt så får man göra det roligt. Det är inte lönen, arbetsmiljön eller medarbetarna som ska avgöra vad du ska arbeta med. Det är du som efter nio år i grundskolan och eventuellt tre år på gymnasiet ska kunna ta vilket jobb som helst, göra det roligt sen trivas. Så vem behöver egentligen veta vad huvudstaden i Skåne heter när det faktiskt kan vara riktigt roligt att tömma sopor?




Det här förklarar också hur vi blev såhär:



Och så tre söta citat:

"Vitpeppar luktar hästfoder, men jag gillar det" - Maxi

"Du påminner om min lillasyster" - Tina till Maxi

"Shit, isbitarna var skitkalla!" - Tina

Tack och hej från Snabeldrake won dër Dopfeldick

Kommentarer
Postat av: Vildis

Shit, seminostalgi på titeln.

2008-12-10 @ 23:30:55
Postat av: EttJplusettOplusettAochtillsistettR

Du skulle nog gilla mitt gymnasium ganska bra, sköna människor - fast utan droger. definitivt inga droger.



Alkohol är en annan sak :>



Har tappat stinget på de gamla visheterna (liskunskap, rolig inlärn. etc.) efter en tid i en kommunal gymnasieskola, men hoppas nu vara på väg tillbaka i min normala hjärtsviktiga livsrytm.



Sannerligen visa ord av dig.

2008-12-14 @ 22:05:49
URL: http://hamsterpaj.net/joar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0